• چهارشنبه ۲۰ دی ماه، ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸
  • دسته بندی : اقتصادی
  • کد خبر : 9610-5584-5
  • منبع خبر : ----
  • چاپ

تاکنون کالای تندمصرف، مصرف کرده‌اید؟


یک کارشناس اقتصاد گفت: کالاهایی که سرعت فروش بالایی دارند، تندمصرف نامیده می‌شود.

 

یاشا سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه زنجان، اظهار کرد: برخی کالاها و مواد مصرفی در بازار، نسبت به کالاها و محصولات دیگر از سرعت فروش بالاتری برخوردارند. این کالاها که در فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها یافت می‌شوند، معمولا قیمت پایین‌تری دارند و در حجم بسیار زیاد عرضه می‌شوند.

 

وی با بیان اینکه به این دسته از کالاها، کالاهای تند مصرف گفته می‌شود، ادامه داد: مواد غذایی، مواد شوینده و برخی داروهای معمولی جزو کالاهای تند مصرف به شمار می‌روند. شرکت‌هایی که کالاهای تند مصرف تولید می‌کنند، از طریق توانایی‌شان در عرضه‌ محصولات مورد نیاز مصرف‌کنندگان و نیز ایجاد حس اعتماد و وفاداری در مشتریان، شناسایی می‌شوند.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی، افزود: محصولات خانگی، بخش عمده‌ای از صنعت تولید کالاهای تند مصرف را تشکیل می‌دهد. داروهای معمولی، محصولات بهداشتی و مراقبتی، مواد غذایی و محصولات مربوط به نظافت منزل جزو کالاهای تند مصرف هستند. با این حال، اجناس پلاستیکی، نوشت‌افزار و بیشتر داروها را نیز می‌توان در این دسته از محصولات قرار داد.

 

سلیمانی خاطرنشان کرد: از دیدگاه مصرف‌کننده، کالاهای تند مصرف نسبتا ارزان و جزو نیاز روزانه هستند. به همین دلیل این محصولات باید همیشه در فروشگاه‌ها و بازارهای نزدیک به مناطق مسکونی در دسترس باشند. البته شرکت‌های بزرگ تولیدکننده‌‌ این کالاها، محصولات خود را مستقیما به مصرف‌کنندگان نهایی نمی‌فروشند، بلکه برای این کار از شبکه‌ گسترده‌ای از خرده فروشی‌ها استفاده می‌کنند.

 

وی اظهار کرد: برای اینکه کالاهای تند مصرف از تولیدکننده به توزیع‌کنندگان، از توزیع‌کنندگان به خرده‌فروشان و از خرده‌فروشان به مشتریان برسند، تدارکات زیادی لازم است. یکی از ویژگی‌های این صنعت، حجم فروش زیاد و به‌‌‌کارگیری شبکه‌ گسترده‌ای از خرده‌فروشان است، بنابراین عملیات توزیع در آن حیاتی و بسیار پرهزینه است به همین دلیل مدیران تدارکات، همیشه برای کاهش هزینه‌های این بخش تحت فشار هستند.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی در رابطه با روند بازار کالاهای تندمصرف، یادآور شد: صنعت کالاهای تندمصرف به‌سرعت در حال تغییر و تحول است و اغلب دنباله‌روی گرایش‌های اصلی جهانی مانند اقتصاد، بهداشت‌ و درمان یا فناوری است.

 

سلیمانی، تغییر ماهیت مصرف‌کنندگان را یکی از روندهای تغییرات مصرف کالاهای تندمصرف دانست و تصریح کرد: افزایش بیش ‌از حد طبقه‌ی متوسط که تا سال ۲۰۳۰، هزینه‌های این طبقه به سه برابر خواهد رسید و نیز پیری جمعیت، حضور زنان در محل کار، رشد شهرنشینی، کوچک‌تر شدن اندازه‌ خانوارها، پولدارتر شدن ثروتمندان و ورود به هزاره بعد از دیگر دلایلی است که با تغییر ماهیت مصرف‌کنندگان در کالاهای تندمصرف به وجود خواهد آمد.

 

وی عنوان کرد: علاوه ‌بر تغییر ماهیت مصرف‌کنندگان، پویایی ژئوپولیتیک تکامل‌یافته، الگوهای جدید مصرف، پیشرفت‌های فناوری و تغییرات ساختاری صنعت از دیگر دلایل تغییر روند کالاهای تندمصرف است.

 

این کارشناس اقتصاد در رابطه با وضعیت شغلی کالاهای تندمصرف، خاطرنشان کرد: صنعت کالاهای تند مصرف با نوآوری و ایده‌های خلاقانه عجین شده است، به طوری که آن‌ها به‌طور مداوم به ایده‌هایی برای بسته‌بندی خلاقانه و جدید محصولات، بازاریابی، تبلیغات و مدیریت ارتباط با مشتریان نیاز دارد و این صنعت کاملا مناسب افرادی است که به‌دنبال کار کردن در محیطی نوآورانه و با سرعتی بالا هستند.

 

وی تصریح کرد: فرصت‌های شغلی بسیار خوبی در این صنعت وجود دارد، این صنعت حتی در دوران رکود اقتصادی نیز رونق خود را حفظ کرد. صنعت کالاهای تند مصرف بسیار پویا و متنوع است. به همین دلیل برای هر فرد با هر درجه تحصیلی و هر نوع تخصصی، فرصت شغلی مناسبی وجود دارد.


انتهای پیام