• جمعه ۱۹ خرداد ماه، ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱
  • دسته بندی : سیاسی
  • کد خبر : 963-3985-5
  • خبرنگار : 28010
  • منبع خبر : ----

مدیرگروه معارف دانشگاه زنجان:

به سهم خود در تحقق اهداف قرآنی تلاش کنیم


مدیرگروه معارف دانشگاه زنجان گفت: هر یک از ما باید به حد توان خود برای تحقق اهداف قرآنی تلاش کنیم، زیرا هرچه بیشتر خودمان را به قرآن نزدیک کنیم از مهجوریت قرآن کاسته‌ایم.

 

به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، ابوالقاسم اجاقلو در دومین جلسه از سلسلسه نشست‌های «مبادی زندگی قرآنی» که در سالن اجتماعات شهید نوری مجتمع جهاددانشگاهی زنجان برگزار شد، اظهار کرد: قرآن فضای ایده‌آلی از زندگی را برای انسان ترسیم می‌کند که انسان هر چه‌قدر هم تلاش کند، این فاصله را می‌بینید ولی هریک از ما باید به حد توان خود برای تحقق اهداف قرآنی تلاش کنیم، زیرا هرچه بیشتر خودمان را به قرآن نزدیک کنیم از مهجوریت قرآن کاسته‌ایم.

 

مدیرگروه معارف دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه شناخت قرآن، دریافت، فهم و عمل به قرآن در چهار حوزه از یک نظام منطقی حکایت دارد، تصریح کرد: نباید در تحقق این چهار مرحله معطل بمانیم، زیرا بر اساس قرآن از ما عمل خواسته‌اند و فرصت عمل را نباید از دست داد و نکته دیگر اینکه این چهار مرحله در تعامل با هم هستند.

 

اجاقلو با تاکید بر اینکه بسیاری از اشکالات از اینجا ناشی می‌شود که دقت نمی‌کنیم قرآن برای هدایت نازل شده است، گفت: عده‌ای می‌گویند قرآن و معانی آن به پیامبر نازل شد و الفاظ را پیامیر خودش انتخاب کرده است، جواب‌های زیادی در این مورد داده شده است یکی اینکه قرآن بارها تاکید کرده «أَنْزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا»؛ «ما آن را قرآنى عربى نازل كرديم». کسانی که این این شبهه را القا می‌کنند به این مسئله توجه داشته باشند عربیت قرآن به معانی قرآن مربوط نیست، بلکه با ساحت قرآن مربوط است و این معانی می‌توانست به هر زبان دیگری نازل شود.

 

مدیرگروه معارف دانشگاه زنجان گفت: ما سخنان دیگر پیامبر را هم غیر از قرآن در دست داریم وقتی آن‌ها را با قرآن مقایسه بلاغی و سبک‌شناختی می‌کنیم به یک تفاوت عمیق می‌رسیم که هیچ‌گاه هیچ پژوهشگری این ادعا را نکرده که سخنان پیامبر (ص) معجزه است و فقط قرآن را معجزه می‌دانند و تفاوت سبکی و بلاغی زیادی بین سخنان پیامبر اکرم (ص) و قرآن می‌بینیم، لذا آنچه مورد ادعا است، قرآن لفظی و معنایی از طرف خداوند نازل شده است.

 

اجاقلو خاطرنشان کرد: رسیدن به وحانیت قرآن از راه تدبر و دقت در آیات است و یا اینکه اگر دانش تدبر نداریم به صورت تقلیدی عمل کرده و با مراجعه به متخصص، نظر اساتید فن را قبول کنیم و با توجه به اینکه در هر عصری مسلمانان اهتمام جدی به حفظ و نشر و صیانت از قرآن کریم داشتند که این اهتمام مسلمانان به وفور بوده و طی گزارش‌های متواتر تاریخی به ما رسیده است که تنها دلیل علمی اصالت قرآن است و مرحوم آیت‌الله‌ خویی در کتاب «البیان فی تفسیر القرآن» آن را بیان می‌کند.

 

مدیرگروه معارف دانشگاه زنجان گفت: قرآن برای ساحت نفس و روان گوش و قلب و چشم قائل است که به میزان کنترل این‌ها به مقام معنوی می‌رسیم و یکی از سئوالاتی که همیشه هست اینکه می‌دانیم، ولی چرا عمل نمی‌کنیم با اینکه می‌دانیم گناه است چرا عمل می‌کنیم؟ به لحاظ معرفت‌شناسی باید بدانیم علم، الزاما موجب عمل نمی‌شود. آن چیزی که شرط کافی هست و بلافاصله وارد عمل می‌شود معرفت است.

 

اجاقلو خاطرنشان کرد: قرآن داخل موبایل و روی طاقچه و امثال آن اصلا قرآن واقعی نیست و از نگاه اهل‌بیت (ع) این‌ها مصحف و راه دریافت قرآن هستند، آن میزان از قرآن که در قلب داریم قرآن است و حفظ و قرائت قرآن هم مراحل مقدماتی برای درک قران است. طبق آیه 49 از سوره مبارکه عنکبوت:«بَلْ هُوَ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ فِي صُدُورِ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ»؛ «بلكه [قرآن] آياتى روشن در سينه‌هاى كسانى است كه علم [الهى] يافته‌اند».


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: