• شنبه ۲۴ تیر ماه، ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹
  • دسته بندی : اقتصادی
  • کد خبر : 964-6684-5
  • خبرنگار : 28020
  • منبع خبر : ----

/دورهمی ایسنا/

توسعه صنایع فرآوری؛ گامی برای تحقق اقتصاد مقاومتی


استراتژی ايجاد و توسعه صنايع فرآوری محصولات كشاورزی با توجه به ارتباط مستمر با بخش كشاورزی و دارا بودن امكانات و قابليت‌های موجود در روستاها، به عنوان فعاليت اصلی روستاييان، نقش موثری در توسعه روستایی و نیز صنعتی منطقه ایجاد می‌کند و كشاورزی اساس فعاليت‌های اقتصادی بسیاری از مناطق استان را تشکیل می‌دهد.

 

به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، در رابطه با اهمیت توسعه صنایع فرآوری و ضرورت توجه به آن در محل این خبرگزاری دورهمی برگزار شد. در این نشست معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، اظهار می‌کند: صنایع فرآوری نسبت به سایر صنایع هزینه سرمایه‌گذاری متوسطی دارد و ارزش‌افزوده و اشتغال بالایی را ایجاد کرده و می‌تواند اشتغال را که در حال حاضر دغدغه کشور است، حل کند.

 

علی کلانتری ادامه داد: برای اثربخشی بیشتر صنایع فرآوری باید علاوه‌بر ایجاد صنایع فرآوری صنایعی را برای بسته‌بندی و بازاریابی محصولات ایجاد کرد که در این بخش می‌توان مشاغل خانگی را در این بخش‌ها فعال کرد تا بتوان اشتغال خانگی با هزینه سرمایه‌گذاری کمتری را ایجاد کرد.

 

بازاریابی؛ گام نخست توسعه صنایع فرآوری

 

در حال حاضر فعالیت کشاورزی در منطقه با مشكلاتی مانند عدم بازاريابی مناسب، كاهش قيمت محصولات كشاورزی، پايين بودن درآمد بخش كشاورزی و مانند آن رو‌به‌رو است. لذا راهبرد ايجاد و توسعه صنايع فرآوری محصولات كشاورزی به علت استعداد بالای كشاورزی در منطقه، نزديكی به بازارهای مصرف و وجود نيروهای متخصص و غيرمتخصص، می‌تواند ضمن حل مشكلات بخش كشاورزی، راه رسيدن به اشتغال را هموارتر می‌کند.

 

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی اظهار می‌کند: برای حل مشکل تولیدات باید همه موارد را در کنار یکدیگر بررسی کرد تا بتوان راه حل مناسبی را برای آن یافت و در بررسی این بخش‌های حتما باید مباحث بازاریابی، موارد و موانع گمرکی، بهره‌وری تولید و موانع قانونی و ... را شامل شده تا نتیجه مثبتی از آن حاصل شود.

 

علی وقف‌چی ادامه می‌دهد: این مباحث باید در ابتدا در سطح کلان حل شود تا مشکلی برای برنامه‌ریزی‌های خرد و درون‌سازمانی و یا درون استان خدشه‌ای وارد نشود؛ همچنین نباید در کشور و یا استان همه موارد را تولید کرد بلکه باید کالاها و یا تولیدات کشاورزی استان براساس مزیت نسبی منطقه و نیازهای داخلی و خارجی و نیز رقابت‌پذیری در بازارهای جهانی باشد.

 

صنعت فرآوری زنجان و مشکلی به‌نام اشباع

 

در حال حاضر تعداد 186 واحد تولیدی در استان زنجان در زمینه صنایع غذایی فعالیت می‌کنند که بیش از 5 هزار و 380 نفر نیروی انسانی در آن واحدها مشغول به فعالیت هستند.

 

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان در خصوص فعالیت واحدهای صنعتی فرآوری در استان، می‌گوید: تاکنون به 295 واحد برای فرآوری 768 هزار تن و 122پروانه با ظرفیت فرآوری 680 هزار تن، مجوز صادر شده است و از لحاظ صنایع تبدیلی و صنایع فرآوری استان زنجان نسبت به میانگین کشوری عقب نیست، بلکه در بحث فرآوری زیتون و کشمش رتبه اول کشور را نیز کسب کرده‌ایم.

 

بهاره دادلویی تصریح می‌کند: در حال حاضر اعطای مجوزها توسط جهادکشاورزی محدود شده و دلیل این امر نیز به حد اشباع رسیدن واحدهای فرآوری در برخی از محصولات کشاورزی است و برابر با محصولات کشاورزی تولیدی استان صنایع فرآوری داریم و نمی‌توان گفت که استان از این لحاظ دچار عقب‌ماندگی است.

 

این مسئول اظهار می‌دارد: مشکلاتی که عمده صنایع فرآوری دارند بیشتر در مواردی از قبیل بسته‌بندی محصولات فرآوری شده و بازاریابی، صادرات، آن‌ها است که بحثی فراسازمانی و مربوط به ارگان‌ها و یا سازمان‌هایی همچون جهادکشاورزی و یا صنعت و معدن است که باید به صورت فراسازمانی به آن رسیدگی کرد و مشکلات حمایتی سرمایه‌گذاری نیز با نبود وام‌های با نرخ سود کم بر دشوار بودن سرمایه‌گذارانی در این زمینه دامن می‌زند ولی نمی‌توان آن را نیز دلیل بر عقب‌ماندگی صنایع فرآوری محصولات کشاورزی استان دانست.

 

وی می‌افزاید: پیش از این اعطای مجوز برای سرمایه‌گذاری در صورت درخواست متقاضی انجام می‌شد ولی در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌ها بر اساس برنامه و هدایت سرمایه‌گذاران انجام می‌شود و عمده مشکلی که این سازمان و سرمایه‌گذاران با آن مواجه هستند، مشکل ضوابط قانونی، حرایم و ... است.

 

بازاریابی و ضرورت توجه به آن

 

بازاریابی محصولات کشاورزی تولید شده در زنجان یکی از مشکلاتی است که محصولات کشاورزی تولیدی و فرآوری شده استان با آن مواجه است که می‌تواند با فعالیت پررنگ بخش خصوصی شرایط مناسب‌تری را داشته باشد.

 

در رابطه با این مسئله عضو هیئت رئیسه هلدینگ کشاورزی استان زنجان، اظهار می‌کند: هلدینگ کشاورزی استان زنجان با توجه به خلاء‌های موجود در بخش بازرگانی کشاورزی استان با حضور عمده شرکت‌های فعال در حوزه کشاورزی موجود در پهنه استان تشکیل شد و کار هلدینگ کشاورزی استان مدیریت زنجیره‌های تولید و فروش است.

 

محمدرضا کردلو ادامه می‌دهد: برای پر کردن خلاهایی که در بخش صنایع تبدیلی استان دیده می‌شود باید قبل از تولید سفارش محصولات را از جانب مشتری برای محصولات تولیدی و یا فرآوری شده، به دست آورد و بازارهای هدف نباید محدود به بازارهای اخلی باشد بلکه بازارهای خارجی می‌تواند مشتری دائمی برای این محصولات باشد.

 

وی می‌افزاید: متاسفانه در ایران تولیدات محصولات کشاورزی بر اساس تولیدات رودخانه‌ای است که در صورت وجود زیان، کشاورزان بیشتر از سایر بخش‌ها متضرر می‌شوند که البته صنایع و واحدهای تبدیلی و فرآوری نیز به دلیل کشت رودخانه‌ای و مشکلاتی که در تامین نهاده‌های خود به این علت به وجود می‌آید متضرر می‌شوند و بعد از مدت زمان کوتاهی توانایی و صرفه اقتصادی خود را برای فعالیت و ادامه حیات صنعت خود از دست می‌دهند.

 

عدم کشت بدون مزیت نسبی سبب شده است که صنایع تبدیلی استان با مشکل تامین مواد اولیه به دلیل تغییر قیمت‌های ناگهانی و نبود قیمت‌های ثابت برای این بخش‌ها مواجه می‌شوند که این مهم سبب تضعیف صنایع فرآوری و کاهش حیات آنان می‌شود و اگر بخش خصوصی بخواهد در همه بخش‌ها فعالیت کند، باید در همه بخش‌ها و زنجیره‌های تکمیل و فرآوری از تولید و آموزش و تجهیز ادوات و ... فعالیت کند تا این زنجیره به صورت صحیحی تکمیل شود.

 

در رابطه با این مسئله معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، اظهار می‌کند: 99درصد صنایع استان بر اساس مزیت نسبی فعالیت نمی‌کنند و با گذر از حالت سنتی به حالت صنعتی باید صنایع بر اساس فضای صنعتی فعالیت کنند تا وقتی که به انرژی یارانه داده نشد بتوانند در فضای رقابتی صادرات خود را انجام دهند.

 

مزیت نسبی موردی که به آن بی‌توجه هستیم

 

در ادامه این جلسه، یک فعال بخش خصوصی در حوزه تجارت محصولات کشاورزی استان می‌گوید: باید برای حل مشکلات بازاریابی محصولات کشاورزی و صنایع فرآوری استان از ظرفیت بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها استفاده شود و یا از مستشاران خارجی برای آموزش و برنامه‌ریزی استفاده کرد.

 

بهروز ضرغام ادامه می‌دهد: باید بر اساس مزیت نسبی فعالیت واحدهای تولیدی و زمین‌های کشاورزی تعیین شود چرا که اگر آنان بر مزیت نسبی که دارند، سوار نشوند با عضویت ایران به WTO زودتر از آنچه که تصور می‌کنند محکوم به شکست شده و از بازارهای رقابتی خارج می‌شوند.

 

وی با اشاره به تجربه موفق کارخانه‌های صنعت روی در استان، خاطرنشان می‌کند: کارخانه‌های فرآوری روی در استان از آن‌جایی‌که سوار بر مزیت نسبی تولید در بین رقبای خود هستند، توانسته‌اند علاوه‌بر ایجاد اشتغالزایی، صادرات انجام داده و عوارض قانونی خود را پرداخت کنند که اگر همه صنایع تبدیلی و تولیدی که در استان فعالیت می‌کنند بر اساس مزیت نسبی منطقه، فعالیت خود را پایه‌ریزی کرده باشند، می‌توانند همانند صنایع روی استان به طور طولانی مدتی فعالیت کنند.

 

تقسیمات اراضی و کوچک شدن زمین‌های کشاورزی سبب شده است که مالکان زمین‌های کشاورزی در هر بخش افزایش یافته و این مهم سبب شده که ایجاد باغ‌های صنعتی در استان مشکل شود و عدم ایجاد باغ‌های بزرگ صنعتی سبب کاهش تولیدات و پایین بودن میزان تولیدات در سطوح زیر کشت می‌شود.

 

در رابطه با این مسئله بهروز ضرغام یادآور می‌شود: باغ‌های زیر 30 هکتار باغ‌های سنتی محسوب می‌شود و باغ‌های سنتی در ستان بسیار زیاد است و دلیل ان تقسیمات انجام شده است و از آن‌جایی که ملاکان این زمین‌ها افراد متفرقه‌ای هستند و علاقه چندانی به تجمیع زمین‌های خود برای ایجاد باغ‌های صنعتی ندارند، مشکل تولید بر اساس مزیت نسبی را دو چندان می‌کند.

 

وجود برخی خلاهای قانونی و تغییرات قانون در گذر زمان و ثابت نبودن تعرفه‌ها در طول انجام فعالیت‌ها مشکلاتی را برای سرمایه‌گذاران و فعالان این حوزه ایجاد کرده است که باید برای برخی از آن‌ها در سطح کلان کشوری حل و برنامه‌ریزی شود.

 

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در رابطه با این مسئله اظهار می‌کند: امکان یکپارچه‌سازی زمین‌ها در حال حاضر وجود ندارد ولی می‌توان با یکپارچه‌سازی مدیریتی از بروز برخی مشکلات جلوگیری کرد و ازآن‌جایی که همه موارد را نمی‌توان در سطح منطقه‌ای و استانی حل کرد باید در سطح کلان کشوری برای آن‌ها برنامه‌ریزی شود و در قانون‌گذاری‌های جدید باید نفع عمومی را مد‌نظر قرار داد و در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها از افراد متخصص که در بخش خصوصی نیز وجود دارد، کمک گرفت.

 

ایجاد برند؛ حلقه گمشده در محصولات کشاورزی استان

 

 

برخی از محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شوند ولی با عنوان و برند و نام شهرهای دیگر به فروش می‌رسند که این مهم خود عامل بزرگی برای مغفول ماندن صنایع فراوری و صنعت برندینگ در رابطه با محصولات کشاورزی در استان شده است.

 

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان می‌گوید: بحث برندسازی و بسته‌بندی در بازاریابی و صادرات محصولات کشاورزی استان به خارج از کشور بسیار اهمیت دارد و ایجاد برندهای فردی نمی‌تواند راهبرد بالایی داشته باشد، بلکه باید برای تولیدات کشاورزی درسطح استان برند ایجاد کرد تا همه این محصولات را به عنوان و نام این شهرستان بشناسد تا صادرات این محصولات در طولانی‌مدت بتواند پایدار شود.

 

گفتنی است، صنایع فرآوری، صنایعی هستند که علاوه‌بر ایجاد اشتغال بالا هزینه سرمایه‌گذاری پایینی را نسبت به سایر صنایع دارد و با ایجاد ایمن واحدها در بخش‌هایی که مزیت نسبی تولید برای محصول و یا کالایی وجود دارد سبب پایداری تولیدات در این مناطق و ایجاد اشتغال پایدار و شناخته شدن محصولات با عنوان برند خاصی می‌شود که سبب اطمینان خاطر برای مصرف‌کننده در طولانی‌مدت می‌شود ولی باید توجه داشت که این صنایع باید بر اساس مزیت نسبی و سفارش مشتری و بروزرسانی تکنولوژی توسعه یابد که توجه به این مسئله می‌تواند پایدار و مستمر باشد. این صنعت، صنعتی است که با توان بالای اشتغالی که دارد می‌تواند در راستای اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال گام بردارد.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: