• چهارشنبه ۱۱ مرداد ماه، ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 965-8314-5
  • خبرنگار : 28020
  • منبع خبر : ----

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان:

اختلال یادگیری به معنای مشکل در هوش دانش‌آموزان نیست


معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: اختلال و ناتوانی یادگیری به معنی مشکل در انگیزه و هوش نیست.

 

اصغر بیات در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه زنجان، در رابطه با مشکلات ویژه یادگیری دانش‌آموزان، اظهار کرد: اختلالات یادگیری، یک اصطلاح جمعی برای طیف گسترده‌ای از مشکلات یادگیری است. ناتوانی یادگیری به معنی مشکل در انگیزه و هوش نیست و کودکان و دانش‌آموزانی که به ناتوان یادگیری مبتلا هستند تنبل یا گنگ نیستند، بلکه در واقع دریافت و پردازش اطلاعات بچه‌ها با یکدیگر فرق می‌کند.

 

این مسئول با اشاره به اینکه تعاریف متعددی برای اختلالات یادگیری وجود دارد، خاطرنشان کرد:مهم‌ترین این تعارف عبارت است از اختلال در یک یا چند فرآیند روانی پایه به درک یا استفاده از زبان شفاهی یا کتبی مربوط می‌شود و می‌تواند به شکل عدم توانایی کامل در گوش کردن، فکر کردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، حجمی کردن یا انجام محاسبه‌های ریاضی ظاهر شود.

 

وی تاکید کرد: اختلالات یادگیری که در حال حاضر از آن به عنوان مشکلات ویژه یادگیری نیز یاد می‌شود آن عده را که اصولا به واسطه معلولیت‌های دیداری، شنیداری یا حرکتی همچنین عقب‌ماندگی ذهنی یا محرومیت‌های محیطی، فرهنگی یا اقتصادی به مشکلات یادگیری دچار شده‌اند، را شامل نمی‌شود. همچنین اختلال یادگیری دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری معمولا از لحاظ هوشی مشکلی ندارند و اغلب در رده دانش‌آموزان با بهره هوشی نرمال هستند، اما به دلیل نقص در راه‌های پردازش اطلاعات مغزشان، عملکرد ذهنی پایینی را نشان می‌دهند.

 

بیات یادآور شد: این مشکلات باعث می‌شود یک دانش‌آموز بسیار کندتر از فردی که این مشکل را ندارد، مطالب را یاد بگیرد و  این دانش‌آموزان با حمایت صحیح و درمان به موقع می‌توانند در مدرسه و در زندگی، افراد موفقی باشند

 

معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه در سطح استان ۱۲ مرکز مشکلات ویژه یادگیری وجود دارد، تصریح کرد: عدم توانایی یادگیری دانش‌آموزان در مدرسه و خانه باید به صورت نگاه و درک تخصصی باشد و پس از اینکه اختلال این دانش‌آموزان به درستی شناسایی شد آنان از طرف مدرسه محل تحصیل خود به یکی از ۱۲ مرکز مشکلات ویژه یادگیری استان ارجاع داده می‌شود تا این اختلال توسط کارشناسان متخصص و مجربی که در این مراکز فعالیت می‌کنند، درمان شود و در طول در مان نیز خانواده‌ها باید بر حمایت روانی از فرزندان خود بیافزایند.

 

وی افزود: توجه به این اختلالات و درمان آن‌ها اهمیت بالایی در یادگیری دانش‌آموزان در سال‌های آتی دارد که گاها این اختلالات سبب ترک تحصیل دانش‌آموز در مقاطع بالاتر شده است.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: