• یکشنبه ۲۲ مرداد ماه، ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 965-3286-5
  • خبرنگار : 28009
  • منبع خبر : ----

سبزیجات قرمز بخورید؛ پوکی استخوان نگیرید


مدیر گروه علوم زراعی و باغی واحد علمی کاربردی مرکز تحقیقات و آموزش سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، گفت: مصرف سبزیجات قرمز رنگ ممکن است به کاهش خطر ابتلا به دیابت، پوکی استخوان و کلسترول بالا کمک کند.

 

محمود محبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه زنجان، اظهار کرد: با وجود مزایای ثابت شده سبزیجات قرمز رنگ، آمارها نشان می‌دهد که ۹۵ درصد از بزرگسالان به اندازه کافی این‌گونه سبزیجات را استفاده نمی‌کنند ؛ در واقع رنگ‌های قرمز تیره موجود در برخی گیاهان حاکی از آن است که حاوی مواد مغذی گیاهی به نام آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. این مواد از ابتلا به سرطان و بیماری‌های مزمن جلوگیری کرده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

 

این مدرس با بیان این‌که سبزیجات قرمز از لیکوپن و آنتوسیانین غنی هستند، ادامه داد: لیکوپن آنتی‌اکسیدانی است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد و در محافظت از چشم‌ها، مبارزه با عفونت و آسیب‌های ناشی از دود تنباکو نقش پررنگی دارد. آنتوسیانین نیز منجر به محافظت از کبد، بهبود بینایی، کاهش فشار خون و التهاب می‌شود. مثلا چغندر یکی از سبزیجات غنی از آنتی‌اکسیدان و منبع بزرگ پتاسیم، فیبر، فولات، ویتامین ث و نیترات‌ها است و مطالعات نشان داده که سبزیجات با ریشه خاکی از خاصیت کاهش فشار خون، بهبود جریان خون و افزایش استقامت ورزشی برخوردارند.

 

 

وی با اشاره به این‌که کلم قرمز نیز حاوی آنتوسیانین است، افزود: مصرف کلم قرمز خطر ابتلا به اختلالات مغزی، سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد؛ در واقع مصرف روزانه یک فنجان کلم قرمز، ۸۵ درصد از میزان نیاز روزانه به ویتامین C را تامین می‌کند و تا مین ‌کننده ۴۲ درصد از میزان نیاز به ویتامین K و 20 درصد از میزان نیاز به ویتامین A است.

 

محبی با بیان این‌که فلفل قرمز دلمه‌ای دوز نیاز روزانه به ویتامین A را تامین می‌کند، تصریح کرد: این سبزی شیرین سه برابر بیشتر از میوه‌های خانواده مرکبات حاوی ویتامین C است و مصرف آن، یک انتخاب عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و درخشندگی پوست به شمار می‌رود. همچنین غلظت بالای ویتامین C موجود در این فلفل از بدن در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کند و جویدن خام یا پخته فلفل قرمز تامین‌کننده ویتامین B6 ، ویتامین E و فولات است .

 

مدیر گروه علوم زراعی و باغی واحد علمی کاربردی مرکز تحقیقات و آموزش سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان خاطرنشان کرد: تربچه نیز منبع خوبی از ویتامین ث، فولات و پتاسیم است و فیبر موجود در آن، برای مدت طولانی منجر به احساس سیری می‌شود. همچنین مصرف تربچه منجر به افزایش باکتری‌های مفید روده برای سلامت دستگاه گوارش خواهد شد . فلفل قرمز تند نیز علاوه بر این‌که ترکیبات ضد سرطان دارد حاوی کپسایسین برای کاهش درد است. مصرف تنها یک اونس فلفل قرمز تند دو سوم میزان نیاز به ویتامین C را تامین می‌کند و منبع خوبی از منیزیم، مس و ویتامین A محسوب می‌شود.

 

محبی یادآور شد: سبزی‌های خانواده پیاز همگی حاوی مواد شیمیایی گیاهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش کلسترول و حمایت از کبد هستند. سولفید آلیل موجود در پیاز قرمز منجر به مبارزه با سرطان و بیماری‌های قلبی می‌شود و حمایت کننده باکتری‌های مفید روده است.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: