• سه شنبه ۳۱ مرداد ماه، ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 965-5386-5
  • خبرنگار : 28020
  • منبع خبر : ----

معاون پژوهشی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا):

سرمایه اجتماعی در ایران پایین است


معاون پژوهشی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، گفت: میزان سرمایه اجتماعی در ایران به دلیل پایین بودن اعتماد، پایین است.

 

به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، مهدی رفیعی ظهر امروز در سمینار آموزشی آشنایی با افکار عمومی که با مشارکت روابط‌عمومی و امور بین‌الملل استانداری زنجان، مرکز آموزش و پژوهش توسعه و آینده‌نگری استان زنجان و جهاددانشگاهی استان برگزار شد، اظهار کرد: نباید در اعلام نظرسنجی‌ها مردم را نامحرم دانست، بلکه باید نتایج نظرسنجی‌ها به آنان نیز ارائه شود، البته باید توجه داشت که در ارائه این نتایج خط قرمزها را رعایت کرد که یکی از این تجربیات موفق در این رابطه این بود که نتایج نظرسنجی که در مورد انتخابات اخیر به دست آمد برای اولین‌بار بین مردم منتشر شد که بازخوردهای خوبی را شاهد بودیم.

 

این مسئول ادامه داد: بر اساس نظرسنجی‌ها در این مرکز میزان مشارکت ۷۲ درصد تخمین زده شد که پس از انتخابات میزان مشارکت ۷۳ درصد بوده که این مهم نشان از آن داشت که نظرسنجی‌ها چه میزان حائز اهمیت است؛ چرا که پیش‌بینی‌ها در سیاست‌گذاری‌ها تاثیر بالایی دارد که باید از این توان بهره برد.

 

وی افزود: برخی عنوان می‌کنند که انجام نظرسنجی‌ها پاسخ‌گو نیست و مردم در نظرسنجی‌ها حقایق را عنوان نمی‌کنند، به همین دلیل نظرسنجی‌ها مبتنی بر واقعیت نیست و این گفته‌ها دلیل بر این است که باید استفاده از ابزار نظرسنجی در سازمان‌ها شناخته شود.

 

رفیعی خاطرنشان کرد: در ابتدای نظرسنجی باید سازمان و ذی‌نفعان آن را شناخت که این مهم خود نیاز به نیازسنجی دارد و اگر این نیازسنجی‌ها در بازارهای خصوصی انجام نشود منجر به ورشکستگی می‌شود و برای بخش‌های دولتی نیز این نتایج منفی به دنبال دارد.

 

معاون پژوهشی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، یادآور شد: در ایران سرمایه اجتماعی پایین است و دلیل این مهم، پایین بودن اعتماد اجتماعی است. همچنین اعتماد نهادی نیز در ایران وضعیت مناسبی ندارد و این مهم سبب می‌شود که از همراهی مردم بهره کمی برد.

 

وی تصریح کرد: باید نقاط ضعف و قوت را شناخت و بر روی آن کار کرد که در این مرحله نقش روابط‌عمومی‌ها حائز اهمیت است و روابط‌عمومی‌ها باید بتوانند از آمارهایی که توسط مراکز ‌افکارسنجی ارائه می‌شود، استفاده مناسب و مقتضی به عمل آورند.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: