• شنبه ۱۳ آبان ماه، ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 968-1987-5
  • خبرنگار : 28006
  • منبع خبر : ----

کارگاه نویسندگی خلاق با حضور محمد طلوعی برگزار شد


نویسنده کتاب آناتومی افسردگی اظهار کرد: توده احساسی و توده‌های بصری به عنوان دو ابزار نویسندگی برای یک نویسنده انتخاب می‌شوند.

 

به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، محمد طلوعی در کارگاه آموزشی نویسندگی خلاق با اشاره به اینکه یک نویسنده از دو ابزار برای نوشتن خود استفاده می‌کند، گفت: توده احساسی و توده‌های بصری به‌عنوان دو ابزار نویسندگی برای یک نویسنده انتخاب می‌شوند که نویسنده با داشتن احساس و تصویرها و صحنه‌هایی که به واسطه خواندن کتاب و دیدن فیلم دیده است از این دو ابزار در خلق اثر خود کمک می‌گیرد.

 

وی ادامه داد: هر فردی اگر کمی تفکر خلاق داشته باشد و با هنر نوشتن آشنایی داشته باشد به واسطه تجربه‌های متفاوتی که در زندگی خود دارد می‌تواند برای اولین‌بار یک کتاب رمان بنویسد اما در کتاب بعدی خود به واسطه اینکه تمام تجربه و توده احساسی و بصری خود را  در کتاب اول خالی کرده است نیاز به یک سری تجربه و توده احساسی و بصری جدیدی دارد.

 

طلوعی افزود: هنرمند واقعی کسی است که بتواند مواد خام برای نوشتن خود تهیه کند و این تنها با تجربه کردن به دست نمی‌آید بلکه باید توده‌های بصری  خود را به هر نحوی افزایش دهد.

 

وی با اشاره به تفاوت showing و telling،  افزود: این دو  از استراتژی‌های اصلی داستان است و استراتژی ادبیات کلاسیک اصلا بر مبنای showing  نبوده است و نه در یونان باستان، و نه در ایران باستان و نه در هند باستان به عنوان سرچشمه‌های ادبیات داستانی و نمایشی هیچ اثری بر مبنای استراتژی showing  نبوده است و همه بر مبنای استراتژی telling  بوده است و بعدها این تجربه showing کردن  تحت تاثیر سینما وارد ادبیات داستانی ما می‌شود.

 

طلوعی با اشاره به اینکه نویسنده باید با چشمان نیمه باز بنویسد، گفت: نوشتن با چشمان نیمه باز این است که تنها بخشی از یک صحنه را به صورت گزینشی استفاده کرده و بر روی آنها مانوربیشتری دهیم به جای اینکه روی همه صحنه تمرکز داشته باشد و به راحتی از دست برود.

 

وی با اشاره به اینکه استفاده از فعل‌های زیاد در متن از سبک نویسنده مطرح جهان همینگوی نشات می‌گیرد، گفت: این نویسنده از سبک ژورنالیست تاثیر گرفته و از در داستان‌های خود از فعل زیاد استفاده می‌کند و همین باعث بروز واکنش‌های بیشتر در داستان و افزایش تنش داستان می‌شود.

 

نویسنده کتاب آناتومی افسردگی خاطرنشان کرد: تفاوت نویسنده‌های معمولی از نویسنده‌های شاخص این است که یک احساس انسانی مشترک را در یک تجربه و توده بصری خاص ترکیب کرده و به عنوان یک تجربه منحصر به فرد ارائه می‌کند.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: