• دوشنبه ۱۵ آبان ماه، ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 968-2086-5
  • خبرنگار : 28020
  • منبع خبر : ----

آیا ناهار رایگان هم وجود دارد؟


مدرس دانشگاه پیام‌نور و کارشناس اقتصادی گفت: نظریه ناهار رایگان در اقتصاد به موضوع کمیابی و هزینه فرصت و انتخاب اشاره دارد.

 

یاشا سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه زنجان، اظهار کرد: خواست‌های نامحدود در مواجهه با منابع محدود، فرد را در وضعیتی قرار می‌دهد كه بايد مدام انتخاب کند که کدام یک از خواسته‌هایش را برآورده كند و هنگامی كه انتخاب‌هايی انجام می‌شود افراد متحمل هزینه‌هايی خواهند شد.

 

وی افزود: اگر فرد تصميم بگيرد كه به جای يک فيلم يک بازی ويدئويی بخرد، متحمل هزینه فرصت خواهد شد و اقتصاددانان هزينه فرصت را فرصتی با بالاترين ارزش توصيف می‌كنند و زمانی كه فرد انتخابی انجام می‌دهد، بنابراین هزینه فرصت خرید بازی ویدیویی اين است که نمی‌تواند فیلم را خریداری كند.

 

سلیمانی خاطرنشان کرد: هزینه فرصت، فرصت از دست رفته است. هزینه فرصت خرج کردن پول، فرصت از دست رفته برای پس‌انداز پول است. در سطح اجتماعی هزینه فرصت استفاده از زمین به عنوان جای پارک، زمینی است كه دیگر برای ساخت خانه استفاده نمی‌شود و هزینه فرصت درآمدهای مالیاتی كه در بخش بهداشت و درمان صرف می‌شود فرصت از دست رفته برای خرج پول در آموزش و پرورش است. به این ترتیب هزینه فرصت، فرصت بسیار ارزشمندی است كه کنار گذاشته شده می‌شود.

 

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه هيچ ناهار رایگانی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: بنا به گفته میلتون فریدمن برنده جایزه نوبل «چیزی به عنوان ناهار رایگان وجود ندارد»، در واقع هر موقعيتی كه فرد را وادارد کند که يک انتخاب را انجام دهد، نتيجه‌اش يک هزينه فرصت است.

 

سلیمانی تصریح کرد: برای مثال ممکن است فردی چند ساعت از شب را صرف توئیت کردن و پیغام گذاشتن برای دوستان كند و هیچ پولی بابت این کار ندهد، شاید فکر كنيد كه توئیت کردن چه فرصتی را از دست می‌دهيد؟

 

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: میلتون فریدمن در سخن معروفش به ما یادآوری می‌كند که به دلیل مسئله کمیابی ما باید انتخاب كنيم و انتخاب به اين معنی است که هزینه فرصت وجود دارد و سه مفهوم کمیابی، انتخاب و هزینه فرصت به تشکیل پایه و اساس تفکر و استدلال اقتصادی کمک می‌کند.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: