• دوشنبه ۷ اسفند ماه، ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۷
  • دسته بندی : سیاسی
  • کد خبر : 9612-785-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : ----

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی:

انقلاب اسلامی ایران هویت مقاومت‌های اسلامی را برنامه‌دار کرد


عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی ایران با جهان‌بینی دینی توانست هویت‌های مقاومت مسلمانان در سراسر جهان را به هویت برنامه‌دار تبدیل کند.

 

به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین مهراب صادق‌نیا در سلسه نشست‌های گفتمان‌های دینی ـ دانشجویی که به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی زنجان با موضوع «انقلاب اسلامی و هویت‌بخشی و خودباوری مسلمانان» برگزار شد، اظهار کرد: جامعه‌شناسان دلایل متعددی برای وقوع انقلاب در جوامع قائل هستند که از آن جمله گذر از جامعه سنتی به مدرن، گسست نسلی، رشد ناگهانی تولید ملی و یا حتی فقر را از جمله دلایل انقلاب می‌دانند.

 

وی افزود: در وقوع انقلاب اسلامی نیز عده‌ای از جامعه‌شناسان غربی، انقلاب ایران را حاصل مجموعه عوامل و حاصل گذر از هویت سنتی به سوی هویت مدرن می‌دانستند و برخی از جمله «میشل فوکو» انقلاب ایران را حاصل ذهنیت کنش‌گران انقلابی می‌داند که حاصل مشاهدات فوکو در سال ۵۷ و گزارش میدانی وی از اتفاقات آن سال‌ها بود.

 

صادق‌نیا تاکید کرد: برای فهم دقیق انقلاب ایران نمی‌توان زیاد ساختارگرا یا کنش‌گرا بود، بلکه با ذهنیت و خواسته مردم که در شعارها بیان می‌شد باید انقلاب اسلامی ایران را فهم کنیم در این صورت باید انقلاب اسلامی ایران حاصل تغییر هویت مقاومت در جامعه ایران به هویت پروژه‌ای و برنامه‌دار بدانیم.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی گفت: بر عکس بسیاری از روان‌شناسان که هویت را پدیده فردی می‌دانند برخی از جامعه‌شناسان هویت را اجتماعی دانسته و آن را دلیل معنابخشی به عمل اجتماعی افراد می‌دانند و بر اساس این هویت است که رفتار افراد معنا پیدا می‌کند.

 

صادق‌نیا با اشاره به نظریه «مانویل کاستلز»، خاطرنشان کرد: بر اساس نظریه این جامعه‌شناس سه هویت را باید از هم جدا کنیم هویت مشروعیت‌بخش از هویت سلطه که در هویت سلطه با ابزار ارتباط جمعی در پیشبرد اهداف خود تلاش دارند، هویت مقاومت که در برابر هویت سلطه و بدون هیچ برنامه‌ای ایستادگی می‌کند از جمله فیلترینگ در چین و برخی مثل «آمیش‌ها» در آمریکا و در هویت برنامه‌دار تقریبا همانند هویت مقاومت است ولی با برنامه در برابر آن می‌ایستد.

 

وی با تاکید بر اینکه بزرگترین تاثیر انقلاب را باید در این دانست که هویت‌های مقاومت را به هویت پروژه‌ای و برنامه‌ای تبدیل کرد، تصریح کرد: قبل از انقلاب جنبش‌های متعددی در منطقه و حتی جهان و جنبش‌هایی هم در کشور وجود داشت و همه هویت‌ها مقاومت می‌کردند ولی از سنخ خودشان و شعار مشخصی نداشتند و در جواب این سئوال که اگر شاه یا این نظام نباشد چه جایگزینی دارید، که پاسخی نداشتند.

 

صادق‌نیا با تاکید بر اینکه نتیجه هویت پروژه‌ای جایگزینی یک حاکمیت با حاکمیت دیگر و با برنامه‌های ویژه خودش است، گفت: در پاسخ به این سئوال که امام خمینی (ره) با چه ابزاری توانست هویت مقاومت را تبدیل به هویت برنامه‌دار کند که اولین آن تاکید بر هویت دینی در برابر هویت فردی بود که هویت دینی جهان را فراتر از دنیای صنعت می‌داند و امام خمینی (ره) با شعارها و سبک زندگی ساده خود و اینکه یک انسان در جهان‌بینی خود باید به جهانی بیش از زندگی مادی و روزمره توجه داشته باشد که این مسئاله فرد را از انسان سکولار به سمت انسان دینی سوق می‌داد .

 

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران در سایه آموزه‌های معمار کبیر انقلاب بر هویت جمعی نیز تاکید داشت، خاطرنشان کرد: از حیث هویت جمعی هم امام خمینی (ره) بر هویت ملی و مذهبی ما تاکید داشتند که نمونه آن را در رد کاپیتولاسیون می‌توان دید که معمار کبیر انقلاب، شکسته‌های هویت ملی را بازسازی و تعمیر کرد.

 

وی با بیان اینکه تا پیش از انقلاب هویت مسلمان‌ها هویت مقاومت بود ولی بعد از انقلاب برنامه‌دار شد، تصریح کرد: ما در لبنان، سوریه و عراق جنبش‌های زیادی را شاهد بودیم که در برابر استعمار ایستادگی می‌کرد ولی انقلاب اسلامی باعث شد این جنبش‌ها علی‌رغم اختلافاتی که دارند، بدانند که چه می‌خواهند.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: