• دوشنبه ۲۱ اسفند ماه، ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۶
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 9612-25714-5
  • خبرنگار : 28008
  • منبع خبر : ----

از بدر تا خیبر، راهی که ادامه دارد


از اوایل آزادسازی جزایر تا عملیات بدر نیروهای زنجان در جزیره بودند و نقش اساسی ایفا می‌کردند.

 

به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، قبل از عملیات بدر نیروهای زنجان در جزیره مجنون یک خط تحویل گرفته بودند. عراق می‌خواست جزایر را از دست ما بگیرد و هر چه پاتک می‌زد امکان‌پذیر نبود و در نهایت به مناطق خاکی آب باز کرد، می‌خواست از این طریق مناطق را از ما بگیرد که در نهایت موفق نشد.

 

از اوایل آزادسازی جزایر تا عملیات بدر نیروهای زنجان در جزیره بودند و نقش اساسی داشتند. مهمات را به داخل قایق بردیم. من و مصطفی مولوی که آن زمان جانشین لشکر بودند، با هم در قایق نشستیم تا حرکت کنیم.

 

قایق را کنار اسکله با طناب بسته بودند، وقتی طناب را باز کردند ما به داخل آب فرو رفتیم چون قایق را با طناب بسته بودند و مشخص نبود که وزنش خیلی سنگینی شده است. ما هر دو زیر آب رفتیم و هرچه تلاش کردم نتوانستم بالا بیایم.

 

مولوی و چند نفری که بودند از آب خارج شدند اما من هرچه تلاش می‌کردم نمی‌تواستم از آب خارج شوم. با دست پایم را لمس کردم و متوجه شدم که شلنگ قایق به پایم گیر کرده و از طرفی هم بادگیر پوشیده بودم که داخل آن پر از آب شده بود. با تلاش شلنگ را از پایم جدا کردم و سرم را بیرون آب آوردم که دیدم شهید باکری می‌خواهد داخل آب بپرد و مرا نجات دهد خلاصه به هر زحمتی بود از آب بیرون آمدم و لباس‌های‌مان را تعویض کرده و دوباره به راه افتادیم و آن منطقه را دوباره پس گرفتیم.

 

بدر ادامه خیبر بود از همان جا شناسایی‌ها، آماده‌سازی عملیات بدر و مشخص شدن مناطق شروع شد. ما آرام آرام خط را تحویل دادیم و برای آماده‌سازی گردان‌ها اقدام کردیم تا نیروها را برای عملیات بدر آماده کنیم.

 

در عملیات بدر قرار بود دجله و فرات کامل آزاد شود و جاده بصره ـ بغداد کلاً قطع شود و آبگرفتگی هورالعظیم به هور الهمار وصل شود که کاملا جنوب عراق با پایتخت عراق قطع شود. این جا برای عراق ارزشمند بود و در اصل بیش از ۶۰ درصد نیروهای عراق هم محاصره می‌شدند.

 

پیچیدگی و سختی عملیات بدر از ابتدا نمایان بود. مشخص بود که دشمن دست از پاتک‌های خود بر نخواهد داشت. عبور از آب هم مشکل بود، در مسیرهای طولانی باید از آبگرفتگی عبور می‌کردیم، بالای 25 کیلومتر آب باید طی می‌کردیم، کمین‌ها جلو بودند که آنها را باید قبلاً می‌زدیم که شهید گلزاری از نیروهای زنجان و شهید فرخ‌نیا با گردان غواصی آماده شدند که کمین‌ها را بزنند.

 

به صورت پراکنده جلوی دژ مرزی عراق کمین‌هایی بود. یک سری نیروها قرار بود به صورت هلی‌بورن شوند به آن طرف با هلی‌کوپترها روی جاده آسفالته. که ما هم جزو آن افراد بودیم که باید با هلی کوپتر هلی‌بورن می‌شدیم و پشت عراق به جاده بصره – بغداد می‌رفتیم و یک سری از نیروها هم قرار بود از دژ بیایند.

 

پاتکی که قبل از عملیات بدر زدند منجر به این شد که قسمت محدودی از جزایر جنوبی حدود 200 متر به دست دشمن افتاد. قرار بر آن شد که ما برویم و دوباره آنجا را تصرف کنیم. قرار شد قسمتی از این خط‌ها را به ارتش عراق تحویل دهیم و خود برای عملیات بدر آماده شویم ولی من با خود گفتم اگر ما اینجا را تحویل دهیم گمان نمی‌کنم آنها اینجا بتوانند بمانند اما چاره‌ای نبود، به نیروهای عراقی تحویل دادیم و قرار شد که فردای آن روز دوباره برویم و از عراق تحویل بگیریم.

 

راوی: سردار محمدتقی اصانلو


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: