• یکشنبه ۱۴ مرداد ماه، ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۹
  • دسته بندی : اقتصادی
  • کد خبر : 975-4184-5
  • خبرنگار : 28020
  • منبع خبر : ----

/دورهمی ایسنا/

مالیات؛ محبوب مطرود


مالیات از نظر اقتصاددانان و دولت‌ها، ابزاری محبوب است ولی مردم علاقه‌ای به آن ندارند.

 

به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، مالیات قسمتی از درآمد و ثروت افراد که توسط قانون تعیین می‌شود و به منظور پرداخت بخشی از هزینه‌های عمومی و حفظ منافع اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور به موجب قانون به وسیله دولت وصول می‌شود ولی متاسفانه شناختی از این ابزار مهم افتصادی در کشور وجود ندارد و تصور مردم  و پیشینه ذهنی از مالیات به انیمیشن رابین‌هود بازمی‌گردد و مردم فرآیند مالیات‌ستانی را همانند برخورد داروغه ناتینگهام با فقرا می‌بینند، با توجه به اهمیت موضوع، ایسنا «دورهمی» خود را با عنوان مالیات و کارکردهای آن برگزار کرد.

 

مالیات بر درآمد؛ ابزار بازتوزیع درآمد

 

از مهم‌ترین اهداف اقتصادی دولت، تخصیص بهینه منابع، توزیع عادلانه درآمد، رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال، ثبات اقتصادی، کنترل تورم و بهبود تراز پرداخت‌ها است که یکی از ابزار مورد استفاده دولت‌ها برای رسیدن به این مهم سیاست‌های مالی است که مالیات یکی از ابزارهای مالی به شمار می‌رود.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان در این رابطه اظهار می‌کند: اهداف مالیاتی در چند بخش قابلیت تقسیم‌بندی دارد، به طوری که برای رسیدگی به امورات کشور، رسیدن به رفاه‌اجتماعی، ایجاد زیرساخت و مهم‌تر از همه بازتوزیع درآمد نیاز به دریافت مالیات دارد.


 

شهرام طهماسبی می‌افزاید:‌ همه افراد جامعه برای دسترسی به اقتصاد کشور توانمندی یکسانی ندارند، بر همین اساس افرادی که توانمندی بیشتری نسبت به سایرین دارند باید مالیات بیشتری را پرداخت کنند تا افراد با توانمندی کمتر بتوانند از مازاد درآمد موجود استفاده کنند که این طریق یکی از راه‌های رسیدن به عدالت اجتماعی در همه کشورها است.

 

وی با بیان اینکه همواره نگرانی در رابطه با مالیات وجود دارد، خاطرنشان می‌کند: حتی صحبت از مالیات التهابی را در جامعه ایجاد می‌کند و مردم تصور می‌کنند که مالیات بر درآمد از همه افراد جامعه دریافت می‌شود، در حالی که مالیات به مازاد درآمد تعلق می‌گیرد و همه افراد مشمول مالیات نیستند و مالیات بر درآمد از افرادی بیشتر دریافت می‌شود که درآمد بالاتری دارند.


طهماسبی عنوان می‌کند: زمانی که بحث مالیات مطرح می‌شود، قشر فرودست جامعه بیشتر از سایر اقشار از سیاست‌های مالی و بازتوزیع درآمد که توسط دولت انجام می‌شود، بهره‌مند می‌شوند و این مهم به طور مستقیم و زیرساخت‌های جامعه از آن بهره می‌برند.


در ادامه، معاون توسعه و مدیریت منابع اداره‌کل امور مالیاتی استان زنجان خاطرنشان می‌کند: مالیات یکی از ابزارهایی است که دولت‌ها برای انجام وظایف خود از جمله تخصیص منابع و تثبیت سیاست کلان کشور، استفاده می‌کنند.

 

مصطفی باقری، توزیع مجدد درآمد را کارکردی برای مالیات عنوان می‌کند و می‌افزاید: بخش ضعیف جامعه از درآمد مازاد قشر برخوردار جامعه در یک فرایند و باز توزیع مجدد به طرق مختلف در قالب برنامه‌های رفاهی و اجتماعی منتفع می‌شود.

 

وی با اشاره به ماده 12 قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، خاطرنشان می‌کند:‌ با جود اینکه مصرف‌کننده نهایی پرداخت‌کننده مالیات بر ارزش‌افزوده است، ولی ماده 12 قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مصرف مواردی از قبیل، خوراک، غذا و یا به عبارت دیگر عمده موارد مصرفی جامعه را از پرداخت مالیات معاف کرده است.

 

مالیات، ابزاری برای گردش چرخ اقتصاد

 

مالیات هدفی برای تامین مخارج دولت‌ها نیست، بلکه ابزاری است برای اداره جامعه و تامیت کالاهای عمومی جامعه و ابزار بازتوزیع عادلانه ثروت است.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به ابزار بودن مالیات، اظهار می‌کند: این ابزار برای چرخش چرخ اقتصاد کشور مهم است. همچنین این ابزار باید سیاست‌های مالی را به‌گونه‌ای تنظیم کند که تعادل را در سطح کلان اقتصاد به وجود آورد. همچنین این ابزار سبب تحکیم سیاست اقتصادی جامعه می‌شود. علاوه‌بر آن بحث عدالت‌محوری و مردمی کردن اقتصاد که در اقتصاد مقاومتی نیز مطرح است با بازتوزیع درآمد توسط مالیات محقق می‌شود.

 

شهرام طهماسبی با بیان اینکه اگر فرایند مالیات‌ستانی به درستی انجام شود،‌ بهره‌وری نیز محقق می‌شود، می‌افزاید: سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی یکی از مواردی است که کشور در این بحث عقب‌ماندگی دارد؛ به طوری که سهم مالیات جامائیکا از تولید ناخالص ملی 27 درصد، مراکش 24 درصد، تونس 21 درصد، ترکیه 20 درصد، برزیل 15 درصد، جمهوری آذربایجان 13 درصد، هند 10 درصد، افغانستان 8.5 درصد و ایران 7.5 درصد است.

 

وی عنوان می‌کند: تصویر نادرست از مالیات، اثرات خود را در این بخش نشان می‌دهد، باید توجه کرد که هر میزان سهم مالیات از تولید ناخالص ملی افزایش یابد، اقتصاد کشور سالم و رو به رشد است.

 

این مسئول با اشاره به سهم مالیات در مخارج دولت‌ها، یادآور می‌شود: کشور سنگاپور که جزو کشورهای توسعه‌یافته نیست ولی صد درصد مخارج دولت‌های این کشور از محل مالیات تامین می‌شود و در کشورهایی مانند قطر این میزان به 91 درصد، کنیا 86 درصد، ارمنستان 82 درصد، استرالیا 81، جامائیکا 79 درصد، هند 63 درصد، ترکیه 60 درصد و ایران 33 درصد، می‌رسد.



طهماسبی می‌گوید: در حال حاضر کشور در تخصیص منابع مشکل دارد و این تخصیص‌ها به بیش از 50 درصد نمی‌رسد و اگر تخصیص منابع به صد درصد برسد پروژه‌ها در پایان سال به اتمام خواهد رسید، در گذشته سهم مالیات از مخارج دولت یک‌چهارم و یا به عبارتی 25 درصد بود که پس از دولت یازدهم این سهم به 33 درصد رسید ولی با وجود اینکه پیشرفت‌هایی وجود دارد، سرعت پیشرفت کند است و سرعت پیشرفت در سایر جوامع حداقل 3 برابر بیشتر است.


در ادامه این جلسه، معاون اقتصادی اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان نیز می‌گوید: در حال حاضر 7.5 درصد تولید ناخالص داخلی کشور را مالیات تشکیل می‌دهد و برای افزایش این شاخص که وضعیت اقتصادی جامعه را نشان می‌دهد، باید سهم مالیات افزایش یابد؛ چراکه سهم این ابزار در این بخش بسیار کم است و برای این مهم باید سیاست‌گذاری‌ها تغییر یابد.

 

غفور حمیدی اظهار می‌کند: سهم مالیات در تولید ناخالص داخلی به حدی کم است که حتی اگر حذف شود نیز تغییری در وضعیت تولید ناخالص داخلی به وجود نمی‌آید البته با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در سال 95 عدالت مالیاتی بیشتری در سیستم اقتصادی محقق می‌شود.


 

این مسئول می‌افزاید: 58 درصد از درآمد مالیاتی استان به مالیات غیرمستقیم اختصاص می‌یابد که شامل مالیات بر ارزش‌افزوده و مالیات بر سیگار است که 57 درصد آن مربوط به مالیات بر سیگار است و امسال در حوزه مالیات بر درآمد شرکت‌ها شاهد رشد صفر درصدی و مالیات بر مشاغل شاهد رشد 2 درصدی هستیم.

 

دولت‌ها با استفاده از ابزار مالیات نوسانات اقتصادی را کاهش داده و در ایجاد ثبات اقتصادی گام برمی‌دارند، به این ترتیب که به هنگام رکود اقتصادی دولت با اعمال سیاست مالی انبساطی و کاهش نرخ مالیات، درآمد قابل تصرف افراد و در نتیجه تقاضا و تولید ملی را افزایش می‌دهد. همچنین دولت از طریق اعطای معافیت‌ها و امتیازات مالیاتی، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری را تحت تاثیر قرار داده و از این طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را حمایت می‌کند.


در ادامه رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان زنجان، اظهار می‌کند: بخش خصوصی استان زنجان بر اینکه کشور برای انجام امورات خود به مالیات نیاز دارد، واقف است و به این مهم اعتقاد دارد.

 

محمود ضرابی می‌گوید: نابرابری در اجرای قوانین مالیاتی و پرداخت مالیات است که سبب اعتراض و ناخشنودی بخش خصوصی می‌شود، به این ترتیب که سیستم مالیاتی مباحث مطرح‌ شده توسط تاجران و یا بخش خصوصی استان را نمی‌پذیرد ولی افرادی که مدرکی از فعالیت‌ آنان با وجود سودهای بالا وجود ندارد، مالیاتی پرداخت نمی‌کنند.

 

وی می‌افزاید: در حال حاضر و در شرایط موجود اقتصاد، کسب و کار رونق ندارد و دلالی با سود بالا به شغل تبدیل شده است و نبود سود در بخش تولید کابوسی برای تولیدکنندگان است که مسائل ارزی در سال‌های اخیر بر این مسئله دامن زده است. البته اگر فضای کسب و کار خوب باشد شرایط برای پرداخت مالیات نیز مناسب است ولی متاسفانه در حال حاضر خریداران تمایلی به وجود اسم و یا کد اقتصادی‌شان در فاکتور فروش ندارند که عدم دریافت مناسب مالیات از مشاغل دلیلی بر این امر است.

 

در ادامه، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با بیان اینکه بهتر است مالیات‌ها به صورت منطقه‌ای وضع شود و قوانین برای شرایط مختلف وجود داشته باشد،‌ اظهار می‌کند: برخی قوانین باید اصلاح و شفاف‌سازی شود تا درآمدهای مالیاتی دولت‌ها پایدار شود و از تشخیص مالیات علی‌الراس به سمت خوداظهاری حرکت کرد و صندوق‌های مکانیزه فروش برای دریافت عادلانه و صحیحی مالیات از مشاغل در بین اصناف استفاده شود.

 

شهرام طهماسبی ادامه می‌دهد: باید همه فعالیت‌های اقتصادی در چرخه اقتصادی قرار گیرد و هیچ فرد و یا شغلی از دایره مالیات خارج نشود، به طوری که حتی اقشار ضعیف جامعه نیز با مالیات منفی در این سیستم حضور داشته باشند.


در ادامه، معاون توسعه و مدیریت منابع اداره‌کل امور مالیاتی استان زنجان، می‌گوید:‌ در حال حاضر مشکلاتی در سیستم مالیاتی وجود دارد ولی این مشکلات از سال 95 و با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در حال بهبود و اصلاح است که در این صورت دیوار بی‌اعتمادی به سیستم مالیاتی کوتاه‌تر می‌شود.

 

مصطفی باقری خاطرنشان می‌کند:‌ در حال حاضر در استان شرکتی وجود ندارد که مالیاتش را در خارج از استان پرداخت کند و 3 برابر مالیات وصولی استان، به استان بازمی‌گردد و 2000 اظهارنامه‌ای که اعلام ضرر شده در استان از پرداخت مالیات معاف شده‌اند و از 15 فرار مالیاتی 100 برابر گذشته مالیات دریافت می‌شود.

 

وی می‌افزاید: امسال آخرین سال دریافت مالیات بر اساس تشخیص علی‌الراس است و استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده صادرات در استان در حدود 45 روز انجام می‌شود و در حال حاضر طرح جامع مالیاتی در حال پیاده‌سازی است که بر اساس آن همه افراد کد اقتصادی، حساب و پرونده مالیاتی واحدی خواهند داشت.


 

این مسئول عنوان می‌کند: در حال حاضر 700 میلیارد تومان بدهی معوقه کارت بارگانی در استان وجود دارد و فاکتورهای صوری و جعلی به مشکلی برای سیستم مالیاتی تبدیل شده است، البته برای بهبود شرایط مالیاتی نیاز به افزایش پایه‌های مالیاتی نیست، بلکه باید ظرفیت‌های ناشناخته شناسایی شوند و متاسفانه خرید و فروش زمین با میلیون‌ها سود مشمول مالیات نیست که این مهم ایراد اساسی برای قانون است.

 

همچنین معاون امور اقتصادی اداره‌کل امور اقتصاد و دارایی استان زنجان با بیان اینکه فضای کسب و کار استان مناسب است ولی رتبه مالیاتی استان خوب نیست، یادآور می‌شود: سهم استان از بودجه و جمعیت کشور 1.3 درصد است ولی رتبه مالیاتی استان شش‌دهم درصد است.

 

غفور حمیدی ادامه می‌دهد:‌ در سال 95، بخشودگی مالیاتی استان 35 میلیارد تومان و در سال گذشته 88 میلیارد تومان است. همچنین سهم مالیات به تولید ناخالص داخلی نیز 3.7 درصد است و 13 هزار و 700 میلیارد تومان نیز تولید ناخالص داخلی استان برای سال 94، محاسبه شده است.

 

فرهنگ مالیاتی نیاز به آموزش دارد

 

مالیات از جمله پرداختنی‌هایی است که سابقه دیرینه دارد و از پول زوری که دولت می‌گیرد تا پولی که با رضایت به دولت پرداخت می‌شود تا خرج خود مردم شود و همه مردم جامعه از آن بهره‌مند می‌شوند، تعاریف متخلفی بین طیف‌های مختلف مردم دارد. به این ترتیب که فرهنگ مالیاتی مساوی است با ادب مالیاتی، تربیت مالیاتی، دانش و معرفت مالیاتی همچنین فرهنگ مالیاتی معرفت شهروندی برای رسیدن به عدالت اجتماعی و اقتصادی نیز تعریف می‌شود.

 

فرهنگ مالیاتی در کشور ما بسیار پایین است؛ یعنی هنوز بسیاری از اقشار مردم پول مالیات را ظلم در حق خود می‌دانند. البته ریشه‌یابی این فرهنگ مالیاتی علل گوناگونی دارد. مثلا اینکه مردم بایستی بدانند که خدماتی که در ازای مالیات دریافت می‌کنند، چیست؟ اگر مردم خدمات مالیاتی را به وضوح در زندگی خود لمس کنند و اطلاع‌رسانی‌های کافی انجام شود، می‌توان از نارضایتی‌های عمومی کاست.

 

نکته دیگر در شکل‌گیری فرهنگ نامناسب مالیاتی در ایران در عدم عدالت مالیاتی است. به طوری که کارمندان که حساب‌های آن‌ها مشخص است به طور ماهیانه و منظم مالیات پرداخت می‌کنند، اما مشاغل پردرآمد به دلیل عدم شفافیت مالی از دادن مالیات فرار می‌کنند.


 

معاون توسعه و مدیریت منابع اداره‌کل امور مالیاتی استان زنجان می‌گوید: مباحث اقتصادی و مالیاتی در سطح دانشگاه‌ها موقف شده و وارد جامعه نشده است که این مهم سبب شده که جامعه شناخت مناسبی از مالیات و کارکردهای آن نداشته باشد.

 

مصطفی باقری اظهار می‌کند: دریافت مالیات در همه جوامع سخت است ولی کارآمدی دولت‌ها سختی دریافت مالیات را سهل می‌کند و اگر دولت‌ها در قبال هزینه‌کردهای خود پاسخگو باشند، مردم به پرداخت مالیات تمایل نشان خواهند داد که این روند در سال‌های اخیر بهبود یافته به طوری که با وجود معافیت‌های گسترده‌ای که وجود دارد سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی افزایش یافته است.

 

وی با بیان اینکه زمانی که مالیات‌ستانی به صورت علی‌الراس انجام می‌شود، یعنی دولت و مردم وظایف خود را نسبت به یکدیگر به درستی انجام نمی‌دهند، خاطرنشان می‌کند: برای بهبود شرایط مالیاتی باید شناسایی مودیان جدید افزایش یابد که این مهم نیازمند همکاری همه مردم است. همچنین مودیان و فعالان اقتصادی باید تکالیف خود را نسبت به این سازمان در مواردی از قبیل ثبت استاندارد دفاتر، ارائه به موقع دفاتر و ... به درستی انجام دهند تا بتوان به سمت عدالت مالیاتی حرکت کرد.


در ادامه، محمود ضرابی رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان زنجان، می‌گوید: برای رعایت عدالت مالیاتی، سازمان امور مالیاتی باید بین مودیان خوش‌حساب و بدحساب تفاوتی قائل شود و به جای رفتار عکس مودیان خوش‌حساب را تشویق کند. همچنین باید توجه کرد که بسیاری از مشکلات بخش خصوصی و ادارات امور مالیاتی با برگزاری کلاس‌های آموزشی و گفتمان‌ها حل خواهد شد که این مهم خود به بالا رفتن فرهنگ مالیاتی کمک می‌کند.


 

در ادامه، معاون امور اقتصادی اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان خاطرنشان می‌کند: تا زمانی که مردم نتایج مالیات‌های پرداختی خود را در جامعه نمی‌بینند، تمایل و علاقه‌ای به پرداخت مالیات ندارند که برای بهبود شرایط باید فرهنگ مالیاتی و سیستم اطلاعات مالیاتی کشور تقویت شود.

 

غفور حمیدی با اشاره به پرداخت‌هایی که به شهرداری‌ها در سال گذشته انجام شده، یادآور می‌شود: سال گذشته 156 میلیارد تومان به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها برای ارائه خدمات پرداخت شده است که تقریبا 80 درصد بودجه شهرداری‌ها را شامل می‌شود و تا زمانی که مردم نتایج این پرداخت‌ها را نبینند، مالیات را با رضایت‌خاطر پرداخت نخواهند کرد.

 

مالیات؛ محبوب مطرود

 

مالیات همواره از مباحث داغ اقتصادی بوده که نوعی تقابل و تضاد بین نظرات سیاست‌گذاران اقتصادی و توده مردم جامعه پیرامون آن وجود داشته است. در دنیای امروزی اکثریت ملت‌های پیشرفته و مترقی به عنوان یک فرهنگ پذیرفته‌اند که اگر امکانات و خدماتی را دریافت می‌کنند، مکلف به پرداخت هزینه این خدمات هستند.

 

تا زمانی ‌که افراد یک جامعه از اهمیت پرداخت مالیات و کارکرد مؤثر آن در توسعه اقتصاد ملی و امتیازات شهروندی خویش غافل باشند هرگز نمی‌توان انتظار داشت تا آنان انگیزه کافی برای پرداخت مالیات داشته باشند و تنها راه برای برون‌رفت از چنین وضعیتی، رشد و توسعه فرهنگ مالیاتی در میان مردم است.

 

تا زمانی که ذهنیت مردم نسبت به مالیات منفی است و مالیات‌دهندگان مالیات را نوعی پول زور دانسته و به ماموران مالیاتی به‌ عنوان افرادی می‌نگرند که از طرف دولت مأمور شده‌اند تا سرمایه‌‌های شخصی آنان را به جبر از آنان بگیرند، مالیات همچنان «محبوب مطرود» باقی می‌ماند.


گزارش از: پریسا یوسفی ـ خبرنگار ایسنا (منطقه زنجان)


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: