• شنبه ۱۰ شهریور ماه، ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 976-1587-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : ----

برای اولین‌بار در زنجان برگزار شد؛

ورک‌شاپ تئوری موسیقی و مسترکلاس نوازندگی پیانو


ورکشاپ تئوری موسیقی و مستر کلاس نوازندگی پیانو برای اولین‌بار در زنجان با حضور «آیدین صمیمی‌مفخم» و «مارتینا کوسسکا» توسط آموزشگاه  موسيقی سرناد برگزار شد .

 

به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، مسترکلاس‌ها به جلسه یا جلسات آموزش جمعی گفته می‌شود که توسط یک استاد برجسته موسیقی برگزار شده و هنرجویان سطح متوسط و پیشرفته به اجرای قطعات از قبل آماده شده خود می‌پردازند .

 

در این جلسات عموما استاد نکات آموزشی (پداگوژیک) تکنیکی، کاربردی و پیشنهاداتی را برای بهبود کیفیت نوازندگی ارائه می‌دهد. ویژگی برجسته مسترکلاس این است که افرادی که به شکل فعال در مستر کلاس شرکت دارند و افرادی که به شکل ناظر (غیر فعال) در مستر کلاس حضور دارند، می‌توانند از نکات آموزشی ارائه شده استاد در هنگام نواختن دیگر اعضای فعال مستر کلاس بهره ببرند .

 

کارگاه تئوری موسیقی و مسترکلاس نوازندگی پیانو روز گذشته با حضور دو تن از نوازندگان و تئورسین‌های برتر موسیقی در فرهنگسرای امام برگزار شد .

 

آیدین صمیمی‌مفخم آهنگساز، نوازنده و پژوهشگر موسیقی، عضو دائم انجمن آهنگسازان ایران و مدرس مدرسه عالی موسیقی و دانش‌سراهای تهران و از بنیان‌گذاران دپارتمان آهنگسازی و تئوری موسیقی در دانشگاه علمی کاربردی تهران بوده و همچنین بنیان‌گذار و مدیر هنری «مرکز موسیقی‌ نوین اسپکترو» و عضو هیئت موسس و مشاور هنری «کانون موسیقی‌ معاصر تهران» است .

 

وی برنده چندین مسابقه بین‌المللی آهنگسازی است و به عنوان آهنگساز مدعو در فستیوال‌های ۴۰۲۰ لینز، ایمپولس (اتریش)، روز‌های استروا (جمهوری چک)، ماتا، هشتادمین تولد کریستین ولف (آمریکا)، اوی موس (آلمان) و غیره شرکت کرده است و برنده بورس تحصیلی – تحقیقاتی از مرکز کانورگنس سوییس (2009)، دانشگاه لوون در بلژیک (2013) و مرکز موسیقی ویسبی در سوئد (2014) است .

 

این آهنگساز با اشاره به اینکه ورک‌شاپ تئوری موسیقی، هارمونی کاربردی و آهنگسازی با هدف اینکه چه طور از تئوری موسیقی به آهنگسازی برسیم برگزار شد، می‌گوید: در این ورک‌شاپ مقدمات بداهه‌سرایی آموزش داده  شد و باید اذعان داشت که خوشبختانه سطح هنرجویان حاضر در این ورک‌شاپ در سطح بالایی بود؛ چرا که شوق و ذوق خاصی برای آموزش داشتند و متوجه منظور من می‌شدند .

 

صمیمی‌مفخم در خصوص لزوم برگزاری این مستر کلاس‌ها ادامه می‌دهد: شرکت در این ورک‌شاپ‌ها و مستر کلاس‌ها ضمن اینکه فضایی را برای تبادل نظر در خصوص موسیقی فراهم می‌آورد زمینه را برای فرا گرفتن نکاتی ریز که به صورت ناخواسته از اساتید به دانشجویان انتقال می‌یابد، فراهم می‌کند و با توجه به اینکه دنیای موسیقی به قدری وسیع است که نمی‌توان به یک استاد اکتفا کرد شرکت در این مستر کلاس‌ها می‌تواند مثمرثمر واقع شود .

 

مدیر هنری «مرکز موسیقی‌ نوین اسپکترو» خاطرنشان می‌کند: در زمینه تئوری موسیقی یک مسئله کلی که وجود دارد این است که کمتر کسی به شکل آکادمیک در این زمینه کار می‌کند و همین امر لزوم توجه به این موضوع را نشان می‌دهد .

 

عضو دائم انجمن آهنگسازان ایران می‌افزاید: در کنار استعدادی که لازمه شروع کار هنری است به نظر می‌رسد علم در این زمینه نقش پررنگ‌تری را دارد، به طوری که می‌توان اذعان داشت 10 درصد یک کار هنری به ذوق و استعداد هنرجو مرتبط باشد و 90 درصد آن مربوط به علمی است که او در این زمینه دارد .

 

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در موسیقی ایرانی آهنگساز نداریم، می‌گوید: به نظر می‌رسد بداهه سرایی‌ها به اتمام رسیده است و آنچه اکنون نجات‌دهنده است، علم است تا به واسطه آن بتوان به سطح جهانی شدن حرکت کرد .

 

نوازنده و  پژوهشگر موسیقی در خصوص سن مناسب برای آموزش موسیقی می‌افزاید: به نظر می‌رسد هر چه زودتر در زمینه آموزش موسیقی اقدام شود، بهتر باشد اما باید توجه شود که آموزش‌های ارائه شده اصولی باشد؛ چرا که آموزش اصولی موسیقی موجب پرورش روح و افزایش یادگیری کودک می‌شود و ذهن ریاضی کودک را به شدت تقویت می‌کند .

 

همچنین  مارتینا کوسسکا نوازنده پیانو، آهنگساز و رهبر ارکستر، برنده مسابقات ملی و بین‌المللی متعدد، از جمله برنده مسابقه آهنگسازی اپرای 5 دقیقه‌ای در بیست و هشتمین دوره دوسالانه زاگرب در کرواسی (که منجر به سفارش ساخت اپرای جدید ایشان از طرف دوسالانه زاگرب شد) و مسابقه آهنگسازی برای آنسامبل "اکلِکتو" در کشور سوئیس و برنده جایزه چهارمین دوره مسابقه بین‌المللی "کشیشتوف پندرتسکی" در لهستان و غیره  است. وی همچنین نویسنده اپرانامه (لیبرتو) اپرای "در ساحل لِته" به آهنگسازی آیدین صمیمی‌مفخم است که ساخت بخش الکترونیک و اجرای الکترونیک زنده این اپرا هم به عهده ایشان بوده است .

 

آثار وی بارها در فستیوال‌های معتبری همچون پاییز ورشو و آئدیو - آرت در لهستان، روزهای استراوا (جمهوری چک)، ایمپولس و 4020 در اتریش و دوسالانه زاگرب در کرواسی و بسیاری درگر به اجرا در آمده است، وی همچنین به عنوان رهبر ارکستر در فستیوال های متعددی به اجرای آثار معاصر پرداخته است که از آنها می‌توان به رهبری "گروپن" اثر اشتوکهاوزن (رهبر میانی) در فستیوال روزهای استراوا در جمهوری چک (2015) اشاره کرد .

 

وی از سال 1394 ساکن تهران و مشغول تدریس پیانو و آهنگسازی در دانشگاه‌ها و مراکز تخصصی موسیقی و همچنین بنیانگذار و مدیر هنری «مرکز موسیقی‌ نوین اسپکترو» و عضو هیئت موسس و مشاور هنری «کانون موسیقی‌ معاصر تهران»است .

 

کوسسکا در خصوص برگزاری مستر کلاس خود می‌افزاید: در این مستر کلاس به دنبال این هستیم که به صورت تخصصی به آنالیز آهنگی که هنرجوها خواهند زد بپردازیم و به آن‌ها قواعد درست برای اجرای بهترنوازندگی پیانو خواهیم آموخت و در صدد بهبود درک عمق و معنی و مفهوم در موقع اجرای هنرجویان خواهیم بود.

 

وی می‌افزاید: در این مستر کلاس‌ها هنرجو باید بتواند بر روی استرس خود تسلط یابد و بیاموزد که در زمان نواختن تنها از موسیقی لذت ببرد و استرس نداشته باشد؛ چرا که اغلب موزیسین‌های جوان در موقع اجرای کنسرت خود دچار استرس خواهند شد و نخواهند توانست آن طور که باید و شاید توانایی واقعی خود را به نمایش بگذارند.

 

بنیانگذار و مدیر هنری «مرکز موسیقی‌ نوین اسپکترو» خاطرنشان می‌کند: در زمینه آموزش موسیقی به نظر می‌رسد هر چه در این زمینه   زودتر اقدام شود بهتر است منتهی باید در نظر گرفته شود که آموزش‌های ارایه شده علمی و صحیح باشد.

 

وی در خصوص روند آموزش در کشور «لهستان» گفت: آموزش تخصصی موسیقی در لهستان قواعد خاص خود را دارد، به طوری که در   کودکستان‌های ما آموزش موسیقی داده می‌شود و سپس استاد توانایی کودک را در زمینه استعداد موسیقی می‌سنجد و پس از هفت سالگی به کودک اجازه داده می‌شود که از بین چند ساز یک انتخاب داشته باشند و سپس بعد از انتخاب   ساز همزمان با اینکه کودک مدرسه خود را می‌رود، روند آموزش موسیقی را در هنرستان‌های معتبر موسیقی طی می‌کند.

 

کوسسکا با اشاره به اینکه آموزش ارف در آموزشگاه‌های موسیقی بیشتر منفعت مالی برای آموزشگاه‌ها دارد، گفت: اصول اولیه آموزش موسیقی با ساز پیانو میسر است و در کشور لهستان نیز این ساز به عنوان ساز ابتدایی برای شروع اولیه موسیقی به هنر جویان در نظرر گرفته می‌شود.

 

این پیانیست با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد آموزش ارف ربط زیادی به موسیقی نداشته باشد، می‌گوید: این ساز تنها در کودکستان‌ها و برای کودکان 2 تا 3 سال و یا در کودکانی که دچار معلولیت‌های ذهنی هستند، کاربرد دارد.

 

وی می‌افزاید: پیشرفت کردن در موسیقی در ایران نیازمند این است که سیستم آموزشی را عوض کنیم و مسئولیت‌ها را به افرادی که موسیقی را به درستی درک می‌کنند واگذار کنیم.

 

همچنین در ادامه، مدیر مسئول آموزشگاه موسیقی سرناد با اشاره به اینکه والدین ما باید آگاهی لازم را در زمینه آموزش موسیقی کسب کنند و این مسئولیت رابه عهده افراد متخصص بسپارند، می‌گوید: اطلاعات عمومی افراد در زمینه موسیقی افزایش یابد تا بتوانند به صورت تخصصی  در این زمنیه ورود پیدا کنند و آموزش موسیقی را به افراد کاردان بسپارند.

 

آزیتا بخش‌مند می‌افزاید: متاسفانه در ایران متد ارف به عنوان آموزش اولیه موسیقی در نظر گرفته می‌شود که به نظر می‌رسد این ساز تنها منفعت مالی بسیاری برای آموزشکده ها داشته باشد، این در حالی است که بسیاری از بزرگان موسیقی معتقدند که متد ارف مختص کودکان کوچک و کودکانی که معلولیت‌های ذهنی دارد باشد ضمن اینکه متد ارفی که امروز در آموزشگاه‌های ما آموزش داده می‌شود با متد ارف واقعی تفاوت‌های بسیاری داشته باشد.

 

به نظر می‌رسد برگزاری مستر کلاس‌ در شهرستان‌ها بتواند ارتباط هنرجویان را با اساتید نامی موسیقی فراهم آورد و باتوجه به اینکه روند آموزش موسیقی در شهرستان‌ها با مشکلات فراوانی نظیر نبود اساتید زبده رو به رو باشد، برگزاری این ورک‌شاپ‌ها و مستر کلاس‌ها می‌تواند کمک‌کنندهروند آموزشی موسیقی در کشور باشد.

 

گزارش از: زهره میرعیسی‌خانی ـ خبرنگار ایسنا (منطقه زنجان)


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: