• سه شنبه ۱۰ مهر ماه، ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 977-587-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : ----

مدرس انجمن خوشنویسان:

مردم امروز دیگر به هنر احساس نیاز نمی‌کنند


مدرس انجمن خوشنویسان اظهار کرد: مردم امروز دیگر به هنر احساس نیاز نمی‌کنند.


رحیم دودانگه در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه زنجان، با اشاره به اینکه خط و هنر خوشنویسی، دارای هویت ایرانی است، گفت: خوشنویسی نیز مثل هنرهای دیگر کشور نظیر معماری، موسیقی و فرش دارای مشخصه ایرانی است.


وی با اشاره به برخی از تحولات در زمینه خوشنویسی در طول تاریخ، ادامه داد: قبل از اسلام فرم استفاده شده برای خوشنویسی به صورت مربع بوده است و بعد از ورود اسلام این فرم به شکل دایره‌ای شکل در آمده است.


این هنرمند خوشنویس با اشاره به اینکه پدیده زیبایی در عصر امروز مورد تحول قرار گرفته است، گفت: وقتی این امر در جامعه‌ای اتفاق بیفتد علاوه بر اینکه فرهنگ در آن کشور شکافته می‌شود، شاهد تغییر علاقه و سلیقه مردم نیز در جامعه خواهیم بود و به نظر می‌رسد که تغییر گفتار و پوشش در سطح کشور به این امر مرتبط است.


دودانگه با اشاره به تغییر فرم خوشنویسی از مربع به دایره شکل، خاطرنشان کرد: این تغییر حجم به نوعی به ویژگی‌های شخصیتی و خلق و خوی مردم برمی‌گردد و این تغییر شکل از مربع به دایره بیانگر این امر است که مردم خلق و خوی ملایم‌تری پس از اسلام پیدا کرده‌اند و تیزی‌هایی که در مربع وجود دارد را از دست داده‌اند.


این هنرمند افزود: حجم و فرم دایره‌ای شکل به نوعی در افراد ایجاد آرامش می‌کند و این طرز قرار گرفتن همه پدیده‌ها در کنار هم موجب آرامش می‌شود.


وی با بیان اینکه در زمان‌های گذشته به دلیل نبود صنعت چاپ خوشنویسی به شدت رواج داشته است و افرادی که خوشنویسی می‌کردند حرمت و جایگاه خاصی در جامعه داشتند، گفت: خوشنویسی امروز مشابه زمان‌های گذشته رواج ندارد و به نظر می‌رسد باید برای رواج یافتن آن در جامعه جنبه توسعه‌ای پیدا کند و به شیوه‌ای دیگر مورد استفاده قرار گیرد.


مدرس انجمن خوشنویسان افزود: در قبال هنر دو تفکر می‌توان داشت که یا مردم به این نتیجه رسیده‌اند که خوشنویسی دیگر آن زیبایی سابق را ندارد و باید کنار گذاشته شود که با توجه به آنچه که از واکنش مردم نسبت به هنر خوشنویسی برداشت می‌شود؛ این است که هنوز مردم بر این باورند که خوشنویسی زیبایی خود را دارد ولی دیگر سبک و سیاق نحوه استفاده از این هنر مورد پسند مخاطب نیست.


وی با اشاره به اینکه استفاده از تابلوهای خوشنویسی دیگر آن کارکرد سابق را ندارد، خاطرنشان کرد: من به سهم خود سعی کرده‌ام خوشنویسی را در قالب جدیدی به دوستداران این هنر عرضه کنم و از همین منظر خوشنویسی در تزیین فضاهای داخلی و دیوارنویسی بهره برده‌ام که مورد استقبال مخاطبان این هنر قرار گرفته است.


خوشنویس خط شکسته نستعلیق تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در زمینه هنر در جامعه احساس می‌شود این است که مردم دیگر به هنر احساس نیاز نمی‌کنند و این امربرای یک جامعه ،فاجعه به حساب می‌آید؛ چرا که مردم درگیر روزمرگی‌های‌شان شده‌اند و هنر را که می‌تواند مسیر زندگی افراد را عوض کند؛ فراموش کرده‌اند.


وی با اشاره به اینکه خوشنویسی به معنای واقعی مختص ایران است، گفت: کمتر کشوری را می‌توان یافت که به طور اختصاصی به این موضوع توجه داشته باشد و به نظر می‌رسد خوشنویسی در ایران شناخته‌تر باشد ضمن اینکه  بخش کوچکی از خوشنویسی در چین و هند نیز مشاهده می‌شود.


این مسئول خاطرنشان کرد: مشکل دیگری که در این مورد وجود دارد سیاست‌گذاری‌های نادرستی است که به هنر اصیل روا می‌شود، است و این سیاست‌های اتخاذ شده به نحوی است که بیشتر موجب انزوای هنرمند به معنای واقعی می‌شود.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: