• جمعه ۲۷ مهر ماه، ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 977-2586-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : ----

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان عنوان کرد:

ارتقای سواد سلامت روان؛ راهکاری برای کاهش آسیب‌های روانی و اجتماعی


معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان اظهار کرد: ارتقای سواد سلامت روان از طریق خودمراقبتی راهکاری برای کاهش آسیب‌های روانی و اجتماعی است.

 

محمدرضا صائینی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه زنجان، با اشاره به اینکه به طور کلی جوانان و نوجوانان روزانه در معرض آسیب‌های روانی و اجتماعی هستند که ارتقای سواد سلامت روان از طریق آموزش خودمراقبتی را می‌توان راهکاری در این زمینه دانست، گفت: جوانان و نوجوانان بیشتر روز خود را در اینترنت با تجربه جرایم سایبری و بازی‌های خشونت‌آمیز روبه‌رو هستند و از همین رو میزان خودکشی و مصرف مواد به طور ثابتی در حال افزایش است، احساس تنهایی می‌کنند و در مواجهه صادقانه با خودشان آزار می‌بینند.

 

وی ادامه داد: نوجوانی و جوانی زمان قطعی برای مداخلات پیشگیرانه مانند خودمراقبتی است و خودآگاهی اولین گام برای برنامه‌ریزی است، همه ما از نقاط ضعف و قوت خود آگاه هستیم و این آگاهی به ما قدرتی می‌دهد که با آن می‌توانیم تغییراتی را به وجود بیاوریم که زندگی خود را عوض کنیم.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با بیان اینکه مذاکره، گفت‌وگویی بین دو یا چند نفر با هدفی خاص که عموما رسیدن به یک راه‌حل و یا حل اختلاف است، گفت: گوش دادن، اجازه صحبت دادن، پرداختن به مسئله و دنبال مقصر نبودن، راه‌حل ارائه دادن، همدلی کردن از فنون مذاکره است و این راهکار در خیلی موارد می‌تواند اثر مناسبی را در برخورد با نوجوانان داشته باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: خشم می‌تواند از حالت کج‌خلقی ملایم به خشم و غضب تند تغییر یابد، عصبانیت شدید هرگز مفید نیست، عصبانی بودن به این معنا است که شما یاد نگرفته‌اید راه‌حل‌های مناسب برای مواجهه با موقعیت‌های عصبانی کننده را پیدا کنید و یا عصبانیت خود را مدیریت کنید. سعی کنید عوامل ایجاد کننده خشم، موقعیت‌های آزاردهنده، فشارهای روانی و رفتارهای آزاردهنده را بشناسید و از آن‌ها دوری و محیط را ترک کنید.

 

این مسئول با بیان اینکه نوجوانان و جوانان باید استرس خود را تحت کنترل درآورند، گفت: اولین قدم، شناخت هرچه بهتر نوجوانان نسبت به خود است، نوجوانان باید ببیند عکس‌العمل‌شان در شرایط مختلف چگونه است، چه عواملی باعث استرس‌شان می‌شود. پس از پاسخ‌گویی به این سئوالات اولویت‌ها را مشخص کنند و تمرین مواجهه با موقعیت‌های استرس‌زا را انجام دهند، خواسته‌های خود را بررسی کنند، تغییرات را به عنوان جزئی از زندگی بپذیرند، بهتر است زمانی را برای تفریح داشته باشند، یاد بگیرند نه بگویند و به زندگی معنوی خود غنا ببخشند.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: