• شنبه ۲۲ دی ماه، ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸
  • دسته بندی : اقتصادی
  • کد خبر : 9710-4684-5
  • خبرنگار : 28020
  • منبع خبر : ----

هزینه‌های قابل قبول مالیاتی را بشناسیم


مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل امور مالیاتی استان زنجان گفت: هزینه‌های قابل قبول، هزینه‌هایی است که در حدود متعارف متکی به مدارک با رعایت حد نصاب‌های مقرر باشد.

 

هاشم دینی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه زنجان، اظهار کرد: با کمی تامل و بررسی در قانون مالیات‌های مستقیم به این نکته می‌رسیم که حتی کوچک‌ترین بنگاه‌های اقتصادی نیز برای تحصیل درآمد، نیازمند صرف هزینه هستند. به عبارت دیگر، پرداخت هزینه برای همه فعالیت‌های اقتصادی امری اجتناب‌ناپذیر بوده و دراین میان فعالان اقتصادی که خواهان سودهای سرشار و فراوان هستند، می‌بایست هزینه‌های بیشتری را نیز متحمل شوند، به همین منظور قانون‌گذار برای آگاهی بیشتر مودیان از هزینه‌های مورد قبول سازمان امور مالیاتی، فصل دوم از باب چهارم قانون مالیات‌ها را به هزینه‌های قابل قبول اختصاص داده است.

 

این مسئول ادامه داد: هزینه‌های قابل قبول، هزینه‌هایی است که در حدود متعارف متکی به مدارک بوده و منحصرا مربوط به تحصیل درآمد موسسه در دوره مالی مربوط با رعایت حد نصاب‌های مقرر باشد. گفتنی است در مواردی که هزینه‌ای در قانون مالیات‌ها پیش‌بینی نشده یا بیش از نصاب‌های مقرر بوده، ولی پرداخت آن به موجب قانون یا مصوبه هیئت وزیران صورت گرفته باشد، قابل قبول خواهد بود.

 

وی افزود: در ضمن هزینه‌های مربوط به درآمدهایی که به موجب قانون مالیات‌های مستقیم از پرداخت مالیات معاف یا مشمول مالیات با نرخ صفر بوده یا با نرخ مقطوع محاسبه می‌شود، به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی شناخته نمی‌شود.

 

دینی با اشاره به برخی از هزینه‌های قابل قبول به موجب ماده 148 قانون مالیات‌های مستقیم، تصریح کرد: قیمت خرید کالای فروخته ‌شده و یا قیمت خرید مواد مصرفی در کالا و خدمات فروخته شده، هزینه‌های استخدامی متناسب با خدمت کارکنان بر اساس مقررات استخدامی موسسه، مخارج سوخت، برق، روشنایی، آب و مخابرات و ارتباطات، حق‌الامتیاز پرداختی و نیز حقوق و عوارض و مالیات‌هایی که به سبب فعالیت موسسه به شهرداری‌ها و وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی و وابسته به آن‌ها پرداخت می‌شود (به استثنای مالیات بر درآمد و ملحقات آن و سایر مالیات‌هایی که موسسه به موجب مقررات قانون مالیات‌ها ملزم به کسر از دیگران و پرداخت آن است و نیز جرایمی که به دولت و شهرداری‌ها پرداخت می‌شود)، از جمله هزینه‌های قابل قبول است.

 

وی اظهار کرد: از دیگر هزینه‌های قابل قبول می‌توان به هزینه‌های فرهنگی، ورزشی و رفاهی کارگران پرداختی به وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی حداکثر معادل 10 هزار ریال به ازای هر کارگر، زیان اشخاص حقیقی یا حقوقی که از طریق رسیدگی به دفاتر آن‌ها و با توجه به مقررات احراز شده، از درآمد سال یا سال‌های بعد استهلاک‌پذیر است، هزینه‌های مربوط به حفظ و نگه‌داری محل موسسه در صورتی که ملکی باشد، هزینه‌های حمل و نقل، ایاب و ذهاب، پذیرایی و انبارداری و سود، کارمزد و جریمه‌هایی که برای انجام عملیات موسسه به بانک‌ها، صندوق تعاون و صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی و نیز موسسات اعتباری غیربانکی مجاز و شرکت‌های واسپاری (لیزینگ) دارای مجوز از بانک مرکزی پرداخت شده یا تخصیص یافته باشد، اشاره کرد.

 

وی ادامه داد: هزینه‌های دیگری که مربوط به تحصیل درآمد موسسه تشخیص داده شده و در این ماده پیش‌بینی نشده است به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور و تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی جزو هزینه‌های قابل قبول پذیرفته می‌شود. همچنین آن قسمت از دارایی‌های استهلاک‌پذیر که بر اثر به‌کارگیری یا گذشت زمان یا سایر عوامل و بدون توجه به تغییر قیمت‌ها ارزش آن تقلیل می‌یابد و نیز هزینه‌های تاسیس، قابل استهلاک بوده و هزینه استهلاک آن‌ها جزو هزینه‌های قابل قبول مالیاتی تلقی می‌شود.

 

دینی خاطرنشان کرد: ضمنا افزایش بهای ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌های اشخاص حقوقی، با رعایت استانداردهای حسابداری مشمول پرداخت مالیات بر درآمد نیست و هزینه استهلاک ناشی از افزایش تجدید ارزیابی نیز به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی نمی‌شود.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: